sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Päivä Yrityskylässä


Lappeenrannan yksikön kuudesluokkalaiset pääsivät tutustumaan työelämään 24. huhtikuuta, kun luokka vieraili Yrityskylässä. Jokaisella oppilaalla oli ammatti, jonka työtehtäviä hän hoiti Yrityskylä-päivän ajan. Päivään oli valmistauduttu muun muassa tekemällä videotyöhakemukset, osallistumalla työhaastatteluun ja tutustumalla työelämän perusasioihin. Tässä oppilaiden kommentteja Yrityskylässä vietetystä päivästä:

”Olin Yrityskylässä Lappeenrannan Energialla. Ammattini oli asiakasneuvoja. Siinä ammatissa neuvoin asiakkaita säästämään sähköä eri keinoin ja pidin energiatietovisaa. Työn tekeminen oli mukavaa mutta välillä olimme kaikki eri mieltä, joten jouduimme sulkemaan liikkeen hetkeksi ja miettimään, miten voisimme tehdä, jotta se olisi hyödyksi kaikille meille Lappeenrannan Energian työntekijöille. Helppoa oli, kun oli valmiit paperit, mihin kirjoitettiin ketkä asiakkaat osallistuvat mihinkin koulutukseen ja ketkä varasivat energiankulutusmittarin.” (Saimi)

”Minä olin Etelä-Saimaan päätoimittaja ja minun tehtävä oli olla vastuussa siitä, että Etelä-Saimaan lehti tehdään hyvin ja julkaistaan ajallaan. Hoidin myös Etelä-Saimaan laskut sekä sopimukset. Minä oli osallisena kokouksissa ja pidin kaksi puhetta. Opin, miten pääteksti lehteen kirjoitetaan, miten laskut maksetaan ja miten yrityksiä hoidetaan. Yrityskylässä oli kivaa ja siellä sai tutustua uusiin ihmisiin. Yrityskylä oli kuin pieni maailma, jossa lapset työskentelivät. Yrityskylässä helpointa oli tehdä lehteä sekä auttaa toimittajia. Vaikeinta oli puheiden pitäminen sekä muiden yritysten auttaminen.” (Sonja)


”Olin apulaismyymäläpäällikkö. Minun piti auttaa myyjiä, päällikköjä ja tehdä päällikön tehtäviä. Minä kävin äänestämässä ja tietovisoissa. Siellä oli kivaa. Helpointa oli tehdä tehtävät, maksaa laskut ja olla itseni. Hankalaa oli ehtiä kaikkiin paikkoihin.” (Siiri)

”Minun ammattini oli käyttömestari, ja minun töihin kuului erilaisia asioita. Minun piti pitää vesikouluvartti, ja se meni ihan pieleen, koska en osannut aluksi käyttää sitä ”peliä”, mitä piti pelata, mutta muuten meni kaikki hyvin ja oli tosi kiva päivä.” (Elsi)

”Minun tehtäväni/ammattini oli Lutin tekniikan tutkija. Työtehtäviini kuului wattipyörän käytön opettaminen ja asia x:n keksiminen. Työni oli muuten helppo, mutta käytin liikaa aikaa asia x:n keksimiseen. Asia x oli loppujen lopuksi tekopuu, joka oli tehty puuhakkeesta, sahanpurusta ja värillisestä muovista.” (Joonas)

”Olin töissä Etelä-Saimaassa. Olin toimittaja. Kirjoitin tarinoita lehteen, haastatteluita ja otin vastaan lehden tilauksia. Siellä oli kivaa, paitsi ei ollut oikeata ruokaa ja yhteensä sai palkaksi vain 14 €. Oli helppoa tilata pankkikortti ja oli vaikeata kirjoittaa tietokokeella ja piti juosta koko ajan.” (Janne)

”Olin toimitusjohtaja Lappeenrannan Energia Oy:ssä. Siellä oli paljon tekniikkaa, esimerkiksi tietokone ja tabletteja. Se oli paras työpaikka tähän mennessä. Tuotteet olivat liian kalliit ja palkka oli pieni. Kaikki meni todella hyvin mutta harmi, että sai lähettää vain yhden laskun muille.” (Maksim)


”Työskentelin Etelä-Saimaan toimittajana. Työtehtäviini kuului ihmisten haastattelu ja lehtijutun kirjoittaminen, lehtien jakaminen ja tietovisan tekeminen. Mielestäni Yrityskylässä oli mukavat ohjaajat ja päivä oli kiva. Helpointa oli ihmisten haastattelu, koska kysymykset olivat valmiina, ja vaikeinta oli laskujen lähettäminen, koska en osannut käyttää sitä sovellusta, jolla laskut lähetettiin.” (Noona)

”Työskentelin Etelä-Saimaassa toimittajana. Minun tehtävänä oli haastatella ihmisiä, tehdä lehteä ja ottaa mainostilauksia vastaan. Toimittajana oli ihan kivaa ja muutenkin siellä oli kivaa. Helppoa työssä oli haastatteleminen. Vaikeaa oli tehdä sitä lehteä, koska siinä piti kirjoittaa juttuja tietokoneelle. Se sivu, mille ne piti kirjoittaa, oli sekava, koska siellä oli jo valmiiksi paljon tekstiä. Sitten niiden tilalle piti kirjoittaa se juttu ja sitä ei oikein tiennyt, että mihin kohtaan ne piti kirjoittaa.” (Ida-Sofia)

”Minä olin Lidlin myyjä. Monet oppilaat kävivät meillä ostamassa suklaalevyjä, huulikiiltoa tai omenasipsejä. Minun mielestä se oli aika haastavaa mutta kivaa ja mukavaa.” (Sofia)

”Yrityskylässä minä olin kestävän kehityksen koordinaattori. Työskentelin kaupungintalossa. Minun työ oli kiva ja mukava. Minulla oli paljon tehtäviä. Minun mielestä se on aika kiva, mukava hauska, paras paikka! (Anfisa)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti