torstai 25. toukokuuta 2017

Rajan toiselle puolelle

Tiistai 16.5.2017

Lähdimme Joensuusta klo 5.00. Pysähdyimme matkan välissä Vaajakosken ABC: lle. Klo 8.00 olimme Imatralla. Sen jälkeen jatkoimme Svetogorskin tulliin. Tunnin matkan jälkeen saavuimme Viipuriin, jossa meitä odotti hotelli Druzhba ja ruoka. Alkuruokana oli kaalisalaattia, sitten pääruokana oli venäläistä kanakeittoa, perunamuusia ja yksi lihapulla. Allergikoille oli kasviskeittoa ja todella suolaista perunaa ja kylmää kalaa. Druzhban jälkeen menimme takaisin bussiin ja lähdimme kohti Pietaria. Viipurista Pietariin kesti noin 2 1/2 tuntia.

Kun tulimme Pietariin, menimme Pietari-Paavalin linnoitukseen. Siellä oli Pietari Suuren hauta ja muitakin Venäjän tsaarinajan hautoja. Se oli myös täynnä kultaa. Pietari-Paavalin linnoituksen jälkeen lähdimme kävellen kohti meidän isoa hotellia eli legendaarista hotellia St-Petersburg. Siellä söimme illallista. Sen jälkeen lähdimme kohti lähikauppaa 7Я семьЯ. Illalla oli vielä Suomi-Kanada jääkiekon MM-kisan viimeinen lohko-ottelu. Sen jälkeen moni meni nukkumaan.

Keskiviikko 17.5.

Heräsimme klo 7.00 ja lähdimme syömään hotellin aamupalaa. Hotellissamme oli paljon kiinalaisia ja aamupalalla oli todella täyttä. Saattoi olla, että et päässyt kaverisi kanssa samaan pöytään, vaan jos oli yksi vapaa paikka, sinun täytyi vain istua siihen. Lähtö hotellilta Grand Marketiin oli kello 8.00. Grand Marketissa me näimme upean ja suuren Venäjän pienoismallin. Siellä junat ja autot ajoivat, tulipaloja syttyi, yöt ja päivät vaihtuivat, tuli pimeää ja taas valoisaa. Vapaan kiertelyn jälkeen meillä oli siellä ruokailu. Söimme alkuruokana kasvissosekeittoa ja pääruokana oli ranskalaisia, kievin kanaa sekä venäläistä salaattia.

Ruokailun jälkeen siirryimme bussilla eläintieteelliseen museoon. Museo oli täynnä täytettyjä eläimiä sekä Pietari Suuren eläimiä. Museo oli todella valtava ja oli hieno kokemus käydä siellä. Saimme kierrellä siellä jalkamme uuvuksiin. Sen jälkeen meidän oli kumminkin vielä jaksettava kävellä ensin Nevskille ja vielä siellä olisi pitänyt jaksaa shoppailla. Nevskillä saimme kulkea pienryhmissä ja käydä kaupoissa sekä syödä missä halusimme. Olimme kylläisiä ja pian sen jälkeen lähdimme katsomaan Kirkkoa Veren päällä. Olisimme menneet kirkkoon sisälle, sillä pääsymaksu oli vain 50 ruplaa, mutta kirkko oli mennyt juuri kaksi minuuttia sitten kiinni, kun saavuimme sinne. Siinä kirkon edessä alkoi kumminkin pian miimikkojen esitys. Se oli hauskaa katseltavaa. Sää oli koko matkamme ajan todella kaunis ja lämmintäkin oli. Tämän rankan päivän jälkeen palasimme hotellille ja halukkaat kävivät vielä kaupassa. Kauppaan ei ollut pitkä matka, sillä se sijaitsi aivan hotellimme vieressä.

Torstai 18.5.

Aamulla heräsimme hotellilla klo 07.15. Otimme jo edellisenä päivänä pakatut tavarat ja veimme ne bussiin. Kävimme aamupalalla hotellin ravintolassa. Ravintola oli aivan täysi, joten paikan löytäminen oli hankalaa. Aamiaisen jälkeen luovutimme hotellihuoneet ja lähdimme klo 9 aikoihin bussilla kohti Pietarhovia. Bussimatka meni rattoisasti jutellessa ja nukkuessa. Näimme matkalla presidentti Vladimir Putinin suuren kesähuvilan ja tilukset.

Sitten saavuimme Pietarhoviin, jossa meillä oli aikaa vain puolitoista tuntia. Monien mielestä aikaa olisi voinut olla enemmän. Pietarhovin palatsi oli suuri ja erittäin koristeellinen. Sen edessä olevat suihkulähteet olivat kultaisia ja mahtavia. Kiertelimme alueella ja näimme lisää erilaisia ja erikokoisia suihkulähteitä. Pietarhovin arkkitehtuuri oli kaunista ja hämmästyttävää. Puutarhoissa oli kesyjä puluja ja oravia. Pietarhovissa oli myös sellaisia suihkulähteitä, joiden läpi pystyi juoksemaan ja yrittää olla kastumatta. Muutama oppilas kuitenkin kastui ja joutui vaihtamaan vaatteet bussissa. Parkkipaikan vieressä oli monia pieniä matkamuistokojuja.

Pietarhovista lähdimme ajamaan Suomenlahtea kiertäen kohti Viipuria. Viipurissa söimme hotelli Druzhbassa kolmen ruokalajin päivällisen. Alkupalaksi oli salaattia, pääruuaksi oli perunamuusia ja pihvi ja jälkiruuaksi pala piirakkaa. Ruokailun jälkeen matkamme suuntautui ostoskeskus Karuselliin, jossa meillä oli ostosaikaa noin tunti. Karusellin jälkeen matkamme jatkui kohti tullia. Tie Viipurista Svetogorskiin oli kuoppainen ja muutenkin huonossa kunnossa. Ensin ylitimme Venäjän tullin, jossa henkilökunta oli hieman epäkohteliasta. Seuraavaksi ylitimme vielä Suomen tullin, jossa henkilökunta oli huomattavasti mukavampaa. Tullin jälkeen veimme imatralaiset heidän koululleen, ja siitä jatkui meidän matkamme kohti Joensuuta. Bussimatka kului pelatessa ja laulaessa. Saavuimme Joensuuhun klo 22 maissa. Matka oli mahtava!